
У середу, 20 серпня, Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні представила результати Оцінки доброчесності двох комунальних підприємств – "Миколаївелектротранс" та "Миколаївоблтеплоенерго".
Про це повідомляє кореспондент ПН.
Позаштатна радниця міського голови Юлія Мінчева, яка була модератором зустрічі, нагадала, що Проєкт доброчесності вже знайомий Миколаєву, який місто впроваджує останні три роки і має успішний досвід реалізації подібного інструменту на КП "Миколаївводоканал".
Керівник Антикорупційна ініціатива ЄС Аллан Паг Крістенсен відмітив, що ця програма фінансується урядом Данії. Наразі триває спрівпраця з шістьма містами України, де реалізується ця програма. Він заявив, що робота з муніципальними підприємствами є невід’ємною частиною діяльності ініціативи в Україні, адже саме на таких підприємствах спостерігається низка корупційних та інших ризиків. З огляду на це важливо впроваджувати антикорупційні підходи.
За його словами, оцінка підприємств проводилась за багатьма критеріями та показниками, серед яких: наскільки добре підприємство працює з точки зору прозорості, управління, закупівель тощо.
— Ми називаємо це перевіркою стану здоров'я підприємства, і я вважаю, що сьогодні обидва підприємства пройшли цю перевірку досить успішно. Звичайно, завжди є що покращувати. Це не конкурс краси, а інструмент для поліпшення роботи цих підприємств. Отже, сама по собі ця оцінка не є результатом. Кінцевим результатом є те, що ми можемо допомогти поліпшити роботу цих підприємств, – зауважив він.
Міський голова Миколаєва Олександр Сєнкевич позитивно оцінив співпрацю міста з Європейською антикорупційною ініціативою, пілотним проєктом яких була оцінка КП "Миколаївводоканал". За його словами, зараз на підприємстві відбувається процес інтеграції змін і мінімізації ризиків, змінюються процеси публічних закупівель, встановлюється внутрішній аудит та інші важливі моменти.
Що стосуєтсья оцінки доброчесності КП "Миколаївелектротранс" та "Миколаївоблтеплоенерго", то Олександр Сєнкевич відмітив, що вже ознайомився з документами і в цілому задоволений виставленими оцінками.
— Ми вирішили не зупинятися на водоканалі і піти далі. Були обрані підприємства, які оперують найбільшою кількістю бюджетних коштів. Це компанії "Миколаївоблтеплоенерго" і "Миколаївелектротранс". Це не означає, що ми плануємо зупинятися на цих двох підприємствах. Ми плануємо йти вперед. Сьогодні ви подивитесь результати. Я їх вже подивився. Я задоволений. Але, як завжди, не повністю, не на 100%, але можу сказати, що обидва підприємства достатньо на гарному рівні представили місто Миколаїв, і мені не було соромно. Звичайно, що завжди є поле для росту. Звичайно, що ми плануємо цей ріст стимулювати. Найближчим часом я своїм розпорядженням затверджу план мінімізації ризиків, і ми почнемо трансформацію підприємств. Навіщо ми це робимо? Перше, тому що ці комунальні підприємства повинні бути максимально прозорими і зрозумілими громаді міста Миколаєва, правоохоронним органам і всім зацікавленим. Але дуже важливо, щоб наші іноземні партнери, яких ми очікуємо для співпраці в місті Миколаєві, бачили, що Миколаїв є прикладом в цьому напрямку, що ми готові знаходити свої проблеми, готові їх виправляти і готові бути номер один в напрямку мінімізації корупційних ризиків для того, щоб ми могли стати флагманом у відновленні в Україні, – прокоментував Олександр Сєнкевич.
Спочатку розпочали з презентації оцінки доброчесності КП "Миколаївелектротранс", який набрав 407 балів із 640 максимальних, в той час, як мінімальний "еталонний" рівень для цієї шкали становить 384 бали. Партнер PwC Ukraine Ольга Балицька, яка займалась оцінкою підприємства, повідомила, що критерії оцінки включали вісім напрямків і 47 ключових індикаторів. При цьому вона відмітила, що шкала оцінювання не адаптована до війни, а застосовується для середньостатистичних європейських та українських міст.
Зокрема фахівці високо оцінили можливість оплати проїзду в електротранспорті за QR-кодом, успішне навчання водіїв на КП та виплату їм стипендій, загальнодоступний розклад руху громадського транспорту, наявність GPS-датчиків у всьому рухомому складі, можливість відстеження поточного місцезнаходження транспорту та урахування потреб маломобільних груп населення.
Також високі бали підприємство отримало за критерієм "публічні закупівлі" – 67 при максимальних 95.
— Я скажу так, що на цьому напрямку ми досить сильно фокусуємось і постійно когось ловимо, але тут не зловили. Ми прекрасно розуміємо, що і як так можна робити. Тобто на процесі, який є наскладнішим та найкорумпованішим, ми майже не побачили проблем, – додала вона.
Загалом підприємству рекомендували автоматизувати процеси оперативного та стратегічного планування, оновити обладнання виробничих ділянок, попрацювати над діджиталізацією, систематизувати підходи для отримання міжнародної допомоги та інші моменти.
Директор КП Юрій Сметана подякував своєму колективу та працівникам, які підтримують роботу підприємства, а також партнерам і народу Данії, який закупив для міста 18 тролейбусів з автономним ходом, а також за надану можливість облаштувати на підприємстві клас для навчання водіїв і забезпечувати їх стипендією.
— Звісно нам є до чого рости, є що покращувати. Ми будемо ставати ще краще для всіх миколаївців, – резюмував він.
Що стосується КП "Миколаївоблтеплоенерго", то воно набрало 285 балів з 435, що перевищую мінімально "еталонний" рівень на 24 бали. Критерії оцінки включали 7 напрямів та 32 ключові індикатори. Така оцінка свідчить про те, що підприємство перевищує вимоги законодавства та запроваджує додаткові практики, щоб забезпечити свою доброчесніть і прозоре функціонування. Фахівці позитивно оцінили, що КП має щорічні аудити та бухгалтерський облік, а також забезпечує безперервність діяльності завдяки альтернативам палива та резервним джерелам, і активно співпрацює з донорами.
акож підприємство впроваджує використання когенераційних установок, дотримується Міжнародних стандартів фінансової звітності, "в той час, як більшість комунальних підприємств працюють по національним стандартам і колись в майбутньому планують переходити на МСФЗ".
Окрім цього КП несе певну соціальну функцію – забезпечує містян питною водою, хоча це не є основною задачою підприємства і не приносить доходи.
В той же час, підприємству рекомендували посилити автоматизацію обліку аварійних заявок і регулярні навчання персоналу зі стандартів комунікації. А також впровадити е-документообігу, розробити довгострокову стратегію, і автоматизувати деякі процеси. Також є потреба у впровадженні корпоративного врядування (наглядова рада, кодекс КВ, прозорі процедури добору й оцінювання керівників).
Директор КП "Миколаївоблтеплоенерго" Микола Логвінов відмітив, що у підприємства специфічний вид діяльності, до того ж держава винна підприємству 1 мільярд 150 мільйонів гривень різниці в тарифі, а заборгованість підприємства перед НАК "Нафтогаз України" – 400 мільйонів гривень.
Він підкреслив, що завдяки впровадженню проєкту Світового банку вдалося досягти 35% економії газу на рік. За стабільної економічної ситуації кредит Світового банку можна було б повернути за п’ять років, але перепоною стали законодавчі обмеження та неврахування цих показників у тарифах НКРЕКП.
Логвінов додав, що в теплоенергетиці кредитування майже неможливе, адже немає джерел для погашення позик, тому підприємствам потрібні грантові програми. За його словами, всі комунальні підприємства прагнуть енергозберігаючого тарифу, проте його вартість удвічі вища за чинний, і населення просто не зможе його оплачувати. Тому, основним завданням підприємства є зниження собівартості продукції шляхом зменшення споживання газу та електроенергії, а також за рахунок автоматизації процесів. Водночас він наголосив, що автоматизація має бути розумною та ефективною, як це реалізовано в Данії чи Німеччині.
При цьому, Логвінов заявив, що експерти, які оцінювали підприємство, не врахували досягнень КП у модернізації котлів, впровадженні частотних перетворювачів та автоматизації, яка дозволяє великим котельням працювати без постійного персоналу. Тому він наголосив, що підприємство відкрите до об’єктивної оцінки своєї діяльності та готове продемонструвати результати модернізації на місці. Водночас він зауважив, що підприємство постійно перебуває на межі банкрутства через борги за газ і судові процеси з "Нафтогазом", тоді як держава залишається значним боржником перед "Миколаївоблтеплоенерго".
Юлія Мінчева наприкінці повідомила, що тепер місто має напрацювати кроки мінімізації ризиків, які будуть затвердженні міським головою.