Депутатам міськради Миколаєва пояснювали, навіщо місту сортувальна лінія, і яким має бути тариф на вивіз сміття – за тиждень зберуться ще раз

  • 10:20
  • 21.08.2025
мусор

У середу, 20 липня, відбулась виступ-презентація директора ТОВ "Вейст Ту Енерджи Ніко" щодо створення сортувальної лінії побутових відходів, яку міська рада зобовʼязана реалізувати за рішенням суду. 

Про це повідомляє кореспондент ПН.

Перший заступник директора ДЖКГ Ігор Набатов нагадав, що є рішення суду відповідно до якого Миколаївську міську раду зобовʼязали вчинити три дії:

– побудувати сортувальну лінію; 
– розробити проєкт рекультивації діючого полігону; 
– розробити проєкт та побудувати новий полігон твердих побутових відходів для мешканців міста Миколаїв.

— Це рішення набуло законної сили, на жаль, ми не спробували його оскаржити в Верховному суді, але це було б безуспішно. Тому на сьогоднішній день Миколаївська міська рада і її депутати фактично мають виконати це рішення суду. За невиконання рішення передбачена кримінальна відповідальність відповідно до КК України, – додав Ігор Набатов.

За словами директора ТОВ "Вейст Ту Енерджи Ніко" Дмитра Гончарова, життєвий цикл побутових відходів (ПВ) у Миколаївській міській громаді наразі складається з трьох етапів: збір змішаного ПВ, вивіз сміттєвих контейнерів та утилізація на полігоні Миколаївського району. 

— Наразі учасники цього процесу це безпосередньо громадяни, які збирають і викидають сміття, комунальні підприємства, такі як "Миколаївкомунтранс" і "Обрій-ДКП", і інші приватні візники на комерційній основі, – розповів він.

Як зазначає Гончаров, досвід європейських компаній і ТОВ "МС Соціальний Проєкт" у Житомирі підтверджує: сортування змішаних побутових відходів є неможливим без додаткової оплати, оскільки дохід від реалізації вторсировини не покриває витрат на функціонування комплексу. Тому за результатами попередніх розрахунків, підготовлених ТОВ "Вейст Ту Енерджи Ніко", розрахункова вартість на сортування побутових відходів становитиме 107 гривень за 1 квадратний метр. 

Таким чином орієнтовне подорожчання платіжки на одну людину, яка мешкає у багатоквартирному будинку в Миколаєві становитиме 17,39 гривень на місяць.

— Після підписання договору всі уточнені розрахунки будуть передані до Департаменту економічного розвитку для аналізу і їх подальшого узгодження. Тариф буде переглядатись згідно норм чинного законодавства, – сказав він.

Дмитро Гончаров пояснив, що поточний тариф змішаних побутових відходів утворюється з двох складових: перше — збирання та перевезення, а друга — захоронення. В незалежності з ким має договір споживач даної послуги, комунальне чи приватне підприємство, сплачений тариф розподіляється між виконавцем функцій збирання та перевезення, і захоронення, тобто оператором полігону КП "Миколаївкомунтранс".

Та після створення сортувальної лінії тариф з послуг ЗПВ утворюватиметься з трьох складових: збирання та перевезення, сортування, захоронення. І між ними розподіляється сплачений тариф. У випадку з послугою сортування, то вона сплачується за чітку кількість сміття, що була оброблена. 

— Впровадження комплексу з сортування побутових відходів — це не лише вимога чинного законодавства України, а й можливість для Миколаївської громади зробити системний крок до екологічного майбутнього. Крім того, реалізація проєкту відкриває нові перспективи для громади, такі як: доступ до міжнародних грантів і програм "зеленого" фінансування, залучення пільгових кредитів для проєктів у сфері циркулярної економіки, покращення інвестиційної привабливості громади, - наголосив директор підприємства "Вейст Ту Енерджи Ніко".

На уточнююче питання депутата Максима Коваленка щодо досвіду роботи підприємства у сортуванні сміття, Дмитро Гончаров зазначив, що засновниками компанії є ТОВ "ЛНК Ресайслінг", ТОВ "ЛНК", які мають багаторічний досвід у сфері роботи з вторинною сировиною, з відходами, поводженням з відходами і таке інше. Та саме досвіду сортування сміття вони не мають.

Найбільше питань серед депутатів виникало щодо розрахунку тарифу та його обгрунтування.

Депутат Артем Ільюк зауважив, що миколаївці за рахунок введення додаткових послуг у тариф виступають як інвестори, тому йому не зрозуміла вигода для міста і для підприємства, якщо раніше обговорювалось, що даний бізнес без введення додаткового тарифу не є прибутковим.

За словами Дмитра Гончарова, тариф частково компенсує операційні процеси, інша частина окуповується за рахунок реалізації вторинної сировини. 

— 17,39 гривень множимо на кількість населення нашого міста і отримуємо кошти, які будуть заходити за місяць. Ми вже визначили, що прибуток будемо отримувати тільки частково від реалізації вторинної сировини. Десь 150 тисяч тонн на рік відходів є орієнтовно у місті Миколаїв. І це "орієнтовно" зміниться після запровадження нашого проєкту, бо буде фіксація ваги і ми будемо розуміти всі цифри конкретно. Приблизно на першому етапі 10% вторинної сировини можна вилучити з цього всього обʼєму. Це 15 тисяч тонн на рік, коли компанія повністю вийшла на повну потужність. Точно сказати по морфології наразі неможливо, але у середньому вторинна сировина буває від 3 тисяч гривень до 15-20 тисяч гривень, в залежності про що ми говоримо. Візьмемо 10 тисяч гривень і помножимо наші приблизні 15 тисяч тонн, і на рік виходить 150 мільйонів, – пояснив він.

Пізніше Гончаров пояснив, що зміни у платіжках миколаївців зʼявляться, тільки тоді, коли запрацює сортувальна лінія, а не від моменту підписання договору між міською радо та підприємством.

За підрахунками депутатів за рік миколаївці сплатять за сортування сміття приблизно 92 мільйони, а місто отримає лише 15 мільйонів, як 10% від отримання доходу підприємства від реалізації вторинної сировини. 

Питання Тетяни Домбровської стосувалось можливих санкцій, якщо депутати не ухвалять рішення на сесії міськради, адже створення сортувальної лінії побутових відходів є вимогами законодавства.

Директор "Вейст Ту Енерджи Ніко" відповів, що він може оцінювати лише репутаційні наслідки, адже якщо після завершення конкурсу результати відміняються, то рейтинг громади серед інвесторів падає.

Також Федір Панченко підняв питання щодо КП "Обрій-ДКП", а саме чи має він укласти договір з підприємством, яке проводитиме сортування. За словами першого заступника начальника ДЖКГ Ігоря Набатова у цього підприємства, на відміну від КП "Миколаївкомунтранс", не буде обовʼязковою умова укладання договору на сортування сміття.

— Те, куди везеться вирішує надавач послуг з перевезення сміття. Воно має бути логічним, але якщо в нього договір з субʼєктом, який знаходиться в Одесі, то добре. Це нелогічно, але.., – сказав Набатов.

В результаті зустрічі депутати попросили директора "Вейст Ту Енерджи Ніко" надати їм повний розрахунок тарифу, інформацію про земельну ділянку на якій буде розміщуватись сортувальна лінія біля полігону, висновок екологічної інспекції, що на тій ділянці можна проводити відповідні роботи. 

Повторну зустріч планують провести 26 серпня напередодні чергової сесії Миколаївської міськради.

 

 

 

Новини

21 серпня 2025
20 серпня 2025