У середу, 20 листопада, у Миколаєві презентували проєкт рішення сесії щодо створення наглядових рад для реформування управлінських систем найбільших комунальних підприємствах міста.
Про це повідомляє кореспондент ПН.
У проєкті рішення зазначено, що створення наглядових рад є обовʼязковим на комунальних підприємствах, які відповідають визначеним критеріям, а саме:
– Підприємство є природною монополією;
– Чистий дохід за останній рік перевищує 200 мільйонів гривень;
– Статутний капітал більший за 300 мільйонів гривень;
– Середня кількість працівників перевищує 500 осіб.
Наразі першим КП, на якому створять спеціальну групу, буде "Миколаївводоканал".
— Це не випадковий вибір, це виклик, знову ж таки часу. Всі ми знаємо, які проблеми з водою, всі ми знаємо, які ресурси необхідні для того, щоб змінити роботу цього підприємства, покращити і надавати людям якісну послугу. І важливо, щоб ці люди, які будуть в цій наглядовій раді, вони були мотивованими, фаховими і з бездоганною репутацією, щоб цей про процес відбувався прозоро і були ці люди зрозумілі всім. Ключовими цілями водоканалу є постачання місту Миколаїв чистої води, питної. Але звичайно ці цілі мають на меті ще і те, щоб це було не так дорого. Стратегія підприємства була направлена на те, щоб ефективно використовувати бюджетні і позабюджетні кошти, – сказав Олександр Сєнкевич.
Створення наглядової ради має на меті сприяти мінімізації корупційних ризиків, підвищенню ефективності підприємства та прозорості системи управління.
До сфери її відповідальності входить затвердження фінансових та стратегічних планів підприємства на рік і середньострокову перспективу, а також контроль за їх виконанням. Перевіряти та погоджувати зміни у структурі підприємства, статуту та організаційних рішень. Також наглядові ради можуть призначати керівника підприємства, затверджувати його винагороди та премії, а також проводити контроль за виконанням ним обовʼязків. Та погоджувати договори підприємства, якщо сума угоди перевищує 10 мільйонів гривень
Крім того, вони впроваджуватимуть системи внутрішнього контролю, внутрішнього аудиту та зовнішню перевірку фінансової звітності.
Про свою роботу наглядова рада має звітувати перед депутатами міської ради і перед міським головою та давати аналіз того, що відбувається на підприємстві і наскільки воно виконує цілі поставлені перед ним.
— Це стратегічний рівень, він ні в якому разі не забирає операційне управління над підприємством. Основна задача — це таке спрямовування підприємства, контроль над ним і постійний аналіз того, що там відбувається з метою покращення досягнення цілей, які поставлені міською радою, – пояснила позаштатна радниця міського голови Юлія Мінчева.
Наглядова рада має складатися не менше ніж з пʼяти членів, двоє з них є представниками власника, тобто міського голови, і інші троє учасників будуть відібрані на відкритому конкурсі. Конкурс триватиме в середньому 1,5 місяці і планується, що в лютому закінчиться відбір і вже весною запрацює наглядова рада на "Миколаївводоканал". В рамках початку її роботи планується оголосити конкурс на посаду директора підприємства.
Незалежні члени наглядової ради повинні гарантувати всім зовнішнім зацікавленим особам, що все відбувається чесно, все належним чином, фахово, відбувається в компанії. Саме в цьому і є, за словами голови ради директорів ПАКУ Олександра Окунєва, важка задача у підіборі людей, які будуть належним чином спрямовувати, контролювати і гарантувати роботу підприємства.
https://news.pn/photo/181df5c7894c164bc9ced478b4e07d68.i900x600x580.jpeg rel="pubphoto">— Є миколаївці, є малий і середній бізнес, який напряму залежить від того, чи є вода, чи вона якісна, чи вчасно постачається чи в повному обсязі і тд. Тобто багато є зацікавлених груп осіб в усьому місті. Вони мають інтерес і у водоканалі, от в їх інтересах мають працювати члени, незалежні члени наглядової ради, – розповів Олександр Окунєв.
Олександр Сєнкевич зазначив, що від представників власника, розглядають різні кандидатури і і він рекомендуватиме представника з боку Данії.
— Це буде можливо представник з якогось водоканалу данського. В будь-якому разі ми будемо радитись з послом Данії, щоб він там на своєму рівні заявив кандидатури для того, щоб розвиток підприємства "Миколаївводоканал був їм зрозумілим і вони могли впливати на стратегічну роботу цього підприємства, – сказав мер.
Членам наглядової ради передбачена винагорода, яка буде закладена у бюджет підприємства. Вони не підлягатимуть бронюванню, адже це не буде їх основним місцем роботи, а лише частково виконуватимуть роботу як члени наглядової ради. Як пояснив Олександр Окунєв, зазвичай передбачається від 30-40 до 70 робочих днів на рік. Практика роботи наглядової ради більше 70 робочих днів на рік не надто поширена.
Для пошуку кандидатів залучатимуть рекрутерів для того аби члени наглядової ради були досвідчені та компетентні в даному питанні.
Дана реформа управлінської системи не має вплинути на тариф за воду для миколаївців, головною її результатом має стати надання питної води за доступні кошти. Міський голова зазначив, що й наразі ціна за воду, яка постачається для мешканців міста не відповідає витратам, які спрямовані на потреби водоканала, проте міськрада дотує підприємство з бюджету аби компенсувати витрати.
— Сьогодні ми фінансуємо від 40 до 50 мільйонів "Миколаївводоканал" на місяць. Це півмільярда гривень на рік, тобто це великі кошти. І для містян результатом цієї реформи повинно стати більш ефективне використання коштів та більш правильна стратегія, – додав Сєнкевич.
Затверджувати проєкт рішення щодо створення наглядових рад депутати Миколаївської міської ради будуть на черговій сесії 28 листопада.