OpenAI, Google та Anthropic запустили ШІ-репетиторів. Чи може штучний інтелект навчати справжніх учнів?

  • 14:27
  • 28.09.2025
VOfywRvWS5V1MLOTm24GhNg5Wip0tZHJtCrRClw1

OpenAI, Google та Anthropic представили нові версії своїх моделей, адаптовані під навчання. Вони обіцяють зробити навчальний процес доступнішим, допомогти зі шкільними та університетськими завданнями й навіть замінити приватних репетиторів.

Журналісти Mashable вирішили «стати студентами» й перевірили на практиці, наскільки корисними є ці інструменти й опублікували результати.

Як тестували ШІ-репетиторів

Для експерименту використовували завдання з американських тестів Regents, AP-іспитів, а також питання з гуманітарних дисциплін — від історії мистецтв до соціокультурних студій.

Результати: плюси та мінуси

  • ChatGPT (OpenAI) добре справляється з тестами та швидкими поясненнями, але часто одразу дає готову відповідь, не дозволяючи студенту вчитись на помилках.
  • Gemini (Google) виявився найзручнішим у математиці та запропонував візуальні матеріали, проте слабко працював із завданнями на читання та аналіз текстів.
  • Claude (Anthropic) показав найкращий підхід у гуманітарних науках, адже зосереджується на процесі мислення. Водночас його стиль занадто «сократівський» — діалоги затягнуті й не завжди продуктивні.

Чому ШІ не замінить вчителя

Дослідження підтвердили, що найбільше від ШІ-репетиторів отримують лише дуже вмотивовані студенти. Для решти користь мінімальна, адже більшість просто шукає спосіб «швидко закрити завдання». Експерти називають це «проблемою п’яти відсотків».

Проблема ШІ-репетиторів і не тільки — відсутність контексту та соціальної взаємодії. Вони не знають особистих сильних і слабких сторін учня, не можуть використати попередній досвід, не створюють тієї соціальної динаміки, яка робить навчання ефективним.

Як підсумували експерти: «Навчання — це соціальний процес. А штучний інтелект — ні».

Новини

28 вересня 2025
27 вересня 2025