
У Миколаєві власниця магазину морепродуктів на перетині Соборної та Вадима Благовісного поскаржилась, що міська влада незаконно вирішили знести вивіску її магазину, бо вона "негарна". Проте в департаменті архітектури вказали на конкретні порушення з боку підприємиці.
Відповідні відео вона опублікувала в Instagram.
— Завтра або післязавтра вони прийдуть нам демонтувати вивіску. Я давно хотіла вам про це розповісти. Навіть ходила на прийом у міськвиконкомі до нашого архітектора, який виніс таке рішення і сказав, що це не гарно. Ось, прошу уваги — найнекрасивіший фасад міста, – сказала Анна у відео.
На її думку, департамент мав би звернути увагу на інші магазини вздовж вулиці Соборної, які мають занедбаний вигляд, розбиті фасади й гілки, які роками звисають на високовольтних дротах. Та й загалом, що "приходити зривати вивіски" не на часі через війну.
— Подивіться, розбите місто, все розбите. Ти для цього міста робиш красу. Я прикрашаю фасади, прибираю, чищу тут. Два роки у нас висить гілка на дротах високовольтних. Це красиво? Далі, бачите, розбиті, побиті фасади. Зараз, власне, наша влада приходить це все руйнувати. Я вважаю, що в прифронтовому місті приходити і руйнувати чуже майно — це просто злочин. Це не на часі, зараз війна. У нас щоночі літають ракети, – обурювалась дівчина.
Як зазначив головний архітектор міста Євген Поляков у коментарі ПН, встановлення зовнішньої реклами потрібно погоджувати з відповідними органами і вона повинна відповідати всім вимогам, які встановлені ще до 2011 року. У 2024 році ці правила дещо оновили, додали більше графіки, щоб підприємці розуміли як все має бути.
— Насправді це вимоги, які встановлені не під час війни, а ще до 2011 року. Там були прописані вимоги, щоб перед тим, як встановити, треба погодити і регламент, і вимоги до зовнішнього вигляду. На пам'ятках культурної спадщини, потрібно погоджувати з відповідним органом культурної спадщини і не перевищувати постанову Кабінету Міністрів, в якій встановлено, що зовнішня реклама повинна бути не більше трьох квадратних метрів. В 2024 році регуляторним актом, до вимог зовнішнього вигляду рекламних конструкцій Миколаєва, ці правила оновили, тобто дали більше графіки, щоб окрім тексту показати людям, як це потрібно робити. Не може під час війни вивіска бути російською мовою, надлишок реклами, – пояснив Поляков.
Що стосується магазину Анни, то за словами головного архітектора, вивіска розміщена вище першого поверху закладу, що не відповідає вимогам. Крім того, вона була встановлена без попереднього погодження зовнішнього вигляду з міською владою.
— Людина була на особистому прийомі місяць тому. Вона сказала: "Мені зривають фасад". Я кажу: "Такого не може бути. Вам ніхто фасад не зриває. Немає вимог або претензій до вашого фасаду, тому що фасад — це частина об'єкту майна". Ніхто не здирає штукатурки, дерев'яне риштування, — це фасад. Саме в цього магазину порушення, по-перше, зробили без відповідного погодження муніципалітетом зовнішнього вигляду вивіски. Вона розміщена вище, ніж перший поверх цього закладу. Не можна розміщувати вивіски над частиною свого поверху. Не можна лізти на балкон сусіда трошки або одною ногою, або двома, або 100 квадратними метрами, як роблять, в тому числі і на Соборній. Ну і сусіди звісно не давали згоду, – аргументував посадовець.
Він також зазначив, що всіх підприємців про демонтаж вивісок попереджають заздалегідь, і хтось демонтує самостійно, а хтось просить про відтмермінування чи допомогу. За словами Полякова у міській раді на це реагують позитивно і йдуть на зустріч. Такі дії департаменту спрямовані на те, щоб реклама головної вулиці міста, і загалом Миколаєва, не заважала людям і відповідала мінімальним вимогам.
Євген Поляков також доповнив, що, наприклад, в Одесі підприємці сплачують кошти до бюджету міста за розміщення зовнішньої реклами, попри те, що вони розміщують її на приватній власності. Крім того, там за порушення вимог щодо розміщення можна отримати великий штраф, чого немає в Миколаєві.
— У нас було навпроти Каштанового скверу все заліплено банерами, рекламою суші, "Золотий вік", аптеки, "Мармеладний Джек", арки. Все було в банерах і рекламі. У нас були скарги від людей: "Чому Миколаїв так виглядає?", "Чому в Одесі і в інших містах України по-іншому?", "Ці дотримуються хоча б мінімальних вимог, а у нас можна завісити весь проспект і все робити на рекламі?". Є вимоги, які встановлені, яких треба дотримуватись. Не можна розміщувати, наприклад, недержавною мовою такі вивіски, якщо немає патенту. Тобто, якщо ми кажемо за англомовну вивіску, то назва або логотип повинні бути задекларовані, або має бути патент на торгову марку. Тоді таку вивіску можна англійською мовою розмістити. А якщо ні, то вимоги закону кажуть про те, що це повинно бути державною мовою, але може бути продубльовано іншими мовами. Це стосується не лише цього магазину, або цього кварталу, це в принципі стосується всієї вулиці Соборної. Підприємці самі це роблять, самі оформлюють, самі змінюють. Хтось це не робить. Ми як департамент архітектури організовуємо цю роботу, як робочий орган, ми не є виконавцями. Виконавцями є адміністрації районів, які отримують рішення, які конструкції не погоджувалися, тому вони і підлягають демонтажу, – сказав головний архітектор.
Євген Поляков також розповів, що під час зустрічі з підприємцями, які були обурені рішенню про демонтаж вивісок, всім розʼяснили вимоги до встановлення, проговорили компромісне рішення як підприємці можуть вирішити це питання. Він також додав, що з 30 підприємців, лише в одного був погоджений паспорт зовнішньої реклами, але 20-річної давності і написом російською мовою.
— Зараз я сподіваюся, що ми зі своєї сторони все зробимо все що необхідно, жодного затримки в цьому процесі не буде. У кого є дуже складна ситуація, я особисто їм допоможу, не є проблеми зробити за них цю вивізку, якщо вони не можуть. Одні люди казали, що їх повідомили за 10 днів до цього, хтось знав за 5 днів, хтось казав, що дізнався вчора. В мене було питання, якщо ви знаєте, що 10 днів тому вам сказали, що є претензія, є якась проблема, то чому ви не звернулися? Це не створення проблеми, це вирішення проблеми. Чомусь всім не до міста Миколаєва, не до вулиці Соборної, не до того, як вона повинна виглядати. Вони кажуть: "Давайте це зробимо потім", а я говорю: "Скажіть дату, коли потім, давайте це обговоримо". Ніхто не зміг сказати дату. А потім щось буде інше. Я спитав, а коли ж буде доцільно, то відповідь була — після війни. Ну невже гроші зʼявляться, коли розпадеться російська федерація? Є діяльність, і всі повинні дотримуватись правил. Не можна їздити в маршрутці або тролейбусі без квитка якщо війна. І так у багатьох сферах життя, – констатував Поляков.
За результатами зустрічі підприємцям надали місяць на узгодження нового проєкту вивіски, і місяць на її демонтаж і монтаж нової.