Беруть приклад з авіа: як працюватиме УЗ-3000 та звідки в компанії на це гроші

  • 07:50
  • 09.11.2025
узи

Програму «УЗ-3000» з безоплатними поїздками залізницею планують пілотно запустити 1 грудня 2025 року. Це буде тестовий місяць, що працюватиме лише на обмежену кількість напрямків, щоб відпрацювати новий проєкт.

AIN дізнався механіку майбутньої програми та скільки коштуватимуть ці зміни «Укрзалізниці».

Як буде працювати програма

Пілотну частину проєкту «УЗ-3000» планують запустити 1 грудня 2025 року. Він буде розповсюджуватися лише на прифронтові громади і працюватиме в обмеженому форматі, розповів на зустрічі з журналістами голова правління «Укрзалізниці» Олександр Перцовський. 

Справа в тому, що грудень перед Різдвом та Новим роком навантажений місяць для компанії — протягом нього Україною мандрують 2 млн пасажирів. Більше припадає на спекотний період відпусток: з травня до вересня послугами «Укрзалізниці» щомісяця користуються від 2,2 до 2,6 млн пасажирів.

укрзалізниця купити квитки 3000 км уз-3000Тут і далі — інфографіки «Укрзалізниці» з презентації Олександра Перцовського 7 листопада 2025 року

Та протестувати програму у грудні хочуть, щоб повноцінно запустити її у січні-лютому — у періоди з меншим попитом на квитки.

Прем’єр-міністерка Юлія Свириденко раніше зазначала, що програма сумарно триватиме 4 місяці. То ж іншим можливим перідом запуску Перцовський вважає жовтень-листопад.

Безоплатні квитки-3000 пропонуватимуть на рейси у менш популярні дні та години. Приміром, програма не діятиме на квитки на нічні потяги дальнього спрямування на вечір п’ятниці, але діятимуть за тим же маршрутом на ранок, коли завантаженість менша.

Також за «кілометри» не можна буде купити квитки 1 класу в Інтерсіті та СВ-поїздки.

Де шукати 3000 км та як скористатися?

Остаточну механіку програми ще напрацьомують. Наразі відомо, що 3000 км для поїздок з’являться у застосунку «Укрзалізниці». Також батьки зможуть отримати по 3000 км і на своїх дітей, щоб мандрувати разом. 

Аби такою програмою не зловживали, на кожну людину передбачають чотири поїздки. Тобто це можуть бути дві мандрівки в обидві сторони.

 укрзалізниця купити квитки 3000 км уз-3000

Придбати квиток за «кілометри» можна буде тільки через верифікацію в Дії — як це вже працює на міжнародних поїздах.

Також в «Укрзалізниці» планують розгорнути роботу із соціальними установами, музеями, клубами за інтересами — аби ті допомагали «купувати» безоплатні квитки людям без смартфонів, розповідає Перцовський.

То чому в «Укрзалізниці» кажуть, що на це не потрібні додаткові гроші?

Пасажирські перевезення залізницею в Україні завжди були збитковими. Раніше їх компенсували коштом вантажних перевезень, та їхній обсяг впав на половину від початку повномасштабного вторгення, то ж коштів на дофінансування всередині компанії не вистачає.

То ж хронічно дефіцитну «Укрзалізницю» у 2025 році починають фінасувати з державного бюджету. До кінця поточного року компанія отримає 13 млрд грн, наступного року — ще 16 млрд. 

То чому у компанії заявляють, що на програму УЗ-3000 не потрібні додаткові гроші? Олександр Перцовський пояснює, що, якщо уже і використовувати кошти платників податків на компанію, то треба перевезти її ресурсами якнайбільше пасажирів.

«Державна гривня, гривня, яку ви всі платите податками, має бути використана максимально ефективно, щоб якогомога більша кількість пасажирів могла скористатися залізничним сервісом», — пояснював Перцовський на зустрічі з журналістами.

Логіка компанії: «платні квитки» на популярні рейси та маршрути все одно викуплять, адже попит значно перевищує пропозицію, але квитки за «кілометри» розванатажать цю чергу і дадуть «Укрзалізниці» бонуси у вигляді покупки постільної білизни, чаю та кави. 

Таким чином у компанії очікують перевезти більше пасажирів без зростання видатків. На проєкт не залучатимуть додаткові вагони.

Та фінасову подушку на випадок завеликої кількості охочих скористатися «кілометрами» також готують. Такими компенсаторами стануть гнучкі ціни на квитки у преміум вагони — той же перший клас «Інтерсіті» та СВ.

Зараз ціни на ці квитки фіксовані і нижче собівартості. Та, щоб не піднімати ціни на всі поїздки такого класу, «Укрзалізниця» планує запровадити коефіцієнти за прикладом авіаквитків. Тобто щоб ціна зростала з попитом, коли люди купують квитки ближче до дати відправлення.

«Ми порахували, що навіть якщо 50% купують (квитки — ред.) за 20 днів, ми для них лишимо ціну поточною. Але далі воно піде сходинками: якщо ти купуєш день у день, то для тебе буде ціна там на 60-70% вища», — пояснив Перцовський.

За найбільш песимістичного сценарію,  підрахували в компанії, «Укрзалізниця» може втратити до 400 млн грн на цій програмі. Однак гнучкі ціни, як в авіакомпаній, на преміум-вагони зможуть перекрити це і принести 500-800 млн грн, поділився Перцовський підрахунками УЗ.

Новини

9 листопада 2025
8 листопада 2025
7 листопада 2025