Втратимо лікарів, пацієнтів з деклараціями та кошти від НСЗУ: Депутака Норд заявила про негативні наслідки від реформування ЦПМСД та лікарень у Миколаєві

  • 11:54
  • 27.06.2025
medicina

Глава постійної комісії Миколаївської міської ради з питань охорони здоровʼя та депутат міськради Ганна Норд розповіла про ряд негативних наслідків, які очікують на медичні заклади у місті після прийняття рішень щодо скорочення кількості Центрів первинної медико-санітарної допомоги та обʼєднання лікарень вторинної ланки.

Про це мова йшла у четвер, 26 червня, на засіданні сесії Миколаївської міської ради.

Як відомо, на сьогоднішньому засідання депутати мали б розглянути два питання щодо реформування медичної сфери у місті. Зокрема питання щодо ліквідації ЦПМСД №1 та №7, гляхом їх приєднання до ЦПМСД №2, а також питання щодо приєднання пологового будинку №3 та дитячої лікарні №2 до лікарні №3. Однак до цього моменту у засіданні зник кворум, тому розгляд питань пересено на наступне засідання.

Проте слово попросила глава комісії з питань охорони здоровʼя Ганна Норд, яка зазначила, що винесені на розгляд сесії проєкти рішень недостатньо підготовлені, адже несуть в собі ряд негативних наслідків. При цьому вони закликала міську владу посили співпрацю з Миколаївською ОВА щодо створення госпітального округу та спроможної мережі.

В першу чергу, депутатка вирішила розповісти про ситуацію з ЦПМСД у разі їх обʼєднання. Вона нагадала, що у місті наразі функціонує сім Центрів та один Центр надання первинної допомоги при лікарні №4, де працює там три лікарі. Вона зауважила, що рішення про обʼєднання ЦПМСД мотивують тим, що це заощадить видатки з міського бюджету на зарплати адміністративного персоналу цих Центрів, однак, за словами Ганни Норд, ніхто не каже про негативні наслідки цих рішень, а сам:

— По-перше, коли ми обʼєднаємо ці центри – ліквідуються юридичні особи, ми повинні будемо виплатити всі заробітні плати, невідгуляні відпустки і тд. Це будуть відповідні витрати. По-друге, окрім пакетів по наданню допомоги сімейними лікарями в кожному Центрі є ще додаткові пакети надання медичної допомоги, наприклад, від двох до пʼяти пакетів на один заклад. Загальна вартість додаткових пакетів на рік сьогодні складає 18 мільйонів гривень. Якщо ми будемо обʼєднувати наші Центрі, то ті центри, які будуть приєднуватись до інших, ці пакети втрачають, бо їх необхідно відновлювати додатково. По окремим пакетам відновлення взагалі не може бути до кінця року – воно може бути законтрактоване тільки на 2026 рік. Тобто теоретично ми можемо втратити близько 9 мільйонів гривень через втрату додаткових пакетів, – зауважила вона.

До того ж, Ганна Норд заперечила заяви представників управління охорони здоровʼя щодо того, що "переливання" пакетів в разі обʼєднання буде "безболісним". 

— Сьогодні в нас є зміни до постанови №503, які ще не розглянуті і не підписані, по яким можуть бути прийняті більш льготні умови щодо "перетікання" пакетів і тільки на обслуговування сімейними лікарями. Але сьогодні цієї постанови ще немає. Якби ми, сьогоднішньою сесією прийняли питання по ЦПМСД, то два Центри 100% втратили би всі декларації, які на сьогодні вони мають і мали б повторно заключати їх з пацієнтаим. Тому, я думаю, якщо ми хочемо і плануємо обʼєднувати ЦПМСД, якщо нам це взагалі потрібно, то треба дочекатись постанови №503, її юстиції і після цього можна буде до цього питання повернутись. Але ми повинні бути свідомі того, що додаткові пакети ми втрачаємо: амбулаторна допомога на 2 мільйона 600 тисяч на ЦПМСД №6, це паліативна допомога – інтерни та ветерани. Я думаю, що потім ці люди прийдуть до міськради за цією допомогою і якщо ми хочеми теоретично заощадити на зарплаті адмінперсоналу 17 мільйонів на рік, а півроку вже пройшло, то коли ми почали розбиратись із зарплатами, на яких пропонується заощадити, то виявилось, що цих зарплат ми не платимо – це теоретичні суми, які ніяким чином не будуть заощаджені. Крім того, до Центрів, до яких приєднують інші, нам треба буде збільшити штат, в крайньому випадку на бухгалтерів, тому що вносити всі ці декларації повторно, а це 260 тисяч декларацій по місту, якщо ми приєднаємо до двох центрів, то приблизно 80 тисяч в нас залишиться декларацій, а всі інші доведеться заключати повторно. Але немає гарантії, що ці втрачені декларації будуть перезаключені, і що ми цих людей не втратимо. Як правило, втрачається до 20%, - додала вона.

Депутатка також зауважила, що управління охорони здоровʼя подає недостатню інформацію для прийняття рішень. У приклад вона привела той факт, що на комісії було подано інформацію, що станом на 1 січня 2025 року близько 30% декларацій неверифіковані. Проте, як виявилось, станом на 26 червня 2025 року, по всім ЦПМСД неверифіковано приблизно однакова кількість декларацій – це близько 6% декларацій.

— Я думаю, що це на рівні тих людей, які поїхали з міста і їх не буде. Тобто, казати що якісь Центри працюють неефективно, а якісь ефективно, хоча в них однакова кількість неверефікованих декларацій на рівні 6% – це абсолютно неправильно. Наші центри спроможні, – зазначила Ганна Норд.

Також голова профільної депутатської комісії категоричо виступає проти приєднання ЦПМСД, яке територіально знаходиться в Корабельному районі, до ЦПМСД №2 на площі Перемоги, адже тоді всі пацієнти, які там обслуговуються стануть їщдити до ЦПМСД №2, щоб отримати рецепти від лікаря, продовжити лікарняний та отримати інші послуги, що понесе за собою повний хаос і збільшення черг в лікарнях.

— Якщо ми на маленький Центр на площі Перемоги замкнемо три центри, туди в три рази більше людей буде приїджати кожного місяця, це абсолютно нераціонально. Вони будуть приїжджати не в амбулаторію, а в ЦПМСД, бо там потрібно ставити печатки – це 100%. І цей ЦПМСД №2 на площі Перемоги – його просто затопчуть, там не буде місця. Хворі будуть їхати з двох великих районів міста, це абсолютно нераціонально. І сказати, що ми щось заощадимо, ні Олександр Федорович, ми нічого не заощадимо. Ми отримаємо теж саме збільшення штату, але ми втратимо додаткові пакети, декларації. І сьогодні, коли йде постійно така велика робота з НСЗУ по переукладанню документів, якщо ми зараз 180 тисяч декларацій будемо перезаповнювати, ви собі уявляєте, який буде хаос. В нас місто все ж таки прифронтове, йде оформлення інвалідності, переоформлення документів, все це відбувається через первинну ланку. Якщо ми зараз знімаємо первинні ланки і залишаємо тільки дві незмінні, а пʼять фактично приєднуємо, то 180 декларантів – людей, вони опиняться без сімейних лікарів і вони не зможуть ні переоформити документи, ні отримати лікарняний, ні отримати інвалідність, ні подати вчасно документи до експертних команд (раніше МСЕК, - ПН), – зауважила Ганна Норд.

У свою чергу, вона заявила, що місто сьогодні не готове до вдосконалення та реформування цієї мережі.

— І якщо по лікарням хоча б є сенс цього реформування, якийсь теоретичний, в майбутньому, то по первинній ланці в нас навіть економічного сенсу немає. Ми вже перебудоражили всю медичну спільноту, це призведе тільки до одного. Сьогодні в нас 40 тисяч декларацій в приватних центрах, якщо ми зараз закриємо декларації в комунальних закладах, в мене немає впевненості, що ці лікарі залишаться в комунальних закладах, а не відкриється декілька приватних амбулаторій і люди дружніми рядами перейдуть у ці приватні заклади, де їх не будуть смикати. І вони просто будуть працювати, приведуть туди своїх пацієнтів та декларації, свої додаткові пакети, а ми будемо сидіти на своїм амбулаторіях, але без лікарів та людей, які будуть там обслуговуватись. Ось до чого приведе таке необдумане реформування, – зауважила вонаю

Що стосується реформування лікарень, то Ганна Норд нагадала, що Миколаївська область відноситься до чотирьох регіонів, де до завершення військового стану заборонено створення спроможної мережі.

— Миколаївська, Херсонська, Луганська та Донецька області відносяться до тих областей, де формування спроможной мережі зоборонено. В Сумській та Харківській областях ця мережа дозволена до створення і там такі заклади створені, і вони отримують підвищені коєфіцієнти. Сьогодні, головна мета обʼєднання, яке нам пропонує наше профільне управління, – це отримання підвищених коєфіцієнтів. Але ми не отримаємо підвищені коєфіцієнти, якщо обʼєднаємо свої лікарні, бо в нас не може бути створена спроможна мережа, – заявила депутатка.

При цьому, вона зауважила, що реформування медичної сфері в місті потрібне, але спершу треба розробити проєкт спроможної мережі і під нього проводити відповідне реформування.

— Сьогодні, щоб отримувати кластерну лікарню нам потрібні наступні умови: 16+ відділень в кластерній лікарні, наявність хірургічного відділення, наявність відділення акушерства-гінекології, наявність відділення реабілітації, обовʼязково повинно бути дитяче відділення. Кластерну лікарню можу отримати та лікарня, до якої увійде наша дитяча лікарня. Куди вона не увійде – та лікарня не зможе бути кластерною. Також повинні бути інсультні та інфарктні пакети. У нас сьогодні під умови кластерної лікарні підпадає тільки лікарня №5 у Корабельному районі. Всі інші лікарні можуть отримати кластерність, тільки якщо ми їх обʼєднаємо в одне територіальне медичне обʼєднання і зробимо спеціалізації, але для цього нам треба мати план переходу до цього територіального медичного обʼєднання, як це зробив Львів. Ніякі конгломерати по типу лікарня №3, пологовий №3 та дитяча №2, або перша, четверта і третя лікарні, не дають нам повного переліку відділень, – заявила вона.

Також вона наголосила на тому, що першочерговою умовою для створення спроможної мережі є те, що Миколаївська ОВА має подати на затвердження міністру охорони здоровʼя цю спроможну мережу, але перед цим має бути відмінений наказ №175, яким заборонено створювати спроможну мережу.

— Тому, я думаю, що ті питання, які в нашому порядку денному, вони не стільки передчасні, а більше незрозумілі, і пояснення по ним, мені здається, що їх там просто немає. Тому давайте якось більш зважено відноситись до цих питань, вони торкаються всіх людей в Миколаєві. Якщо первинна ланка торкнеться лікарів – вони втратять бронювання, декларації, і фінансування за рахунок додаткових пакетів, то вторинна ланка - ми зараз зруйнуємо всі наші лікарні, втратимо гроші на виплати працівникам і у підсумку, це ні до чого не призведе, бо це не дає нам обʼєднання лікарень, які ведуть до кластерної лікарні, і також ми маємо заборону на створення спроможної мережі до закінчення війни. Отакі в нас є обʼєктивні обставини сьогодні, тому шановні колеги, я б хотіла, щоб ми з повагою ставилсь до всіх медичних працівників, і щоб ми розуміли, що обʼєднання лікарень нам нічого не дасть, крім того, що в пологовому №3 в нас немає коштів на виплату зарплат, тому що пологи збиткові і фактично ми зобовʼяжемо лікарню №3 утримувати цей пологовий, – резюмувала вона.

Новини

27 червень 2025
26 червень 2025