Що не так з інтернетом сьогодення і як це виправити? У творця є план

  • 13:38
  • 27.11.2019
rjynhfr

Винахідник глобальної мережі Тім Бернерс-Лі днями представив «Контракт для інтернету». Контракт містить дев'ять принципів, яких повинні дотримуватися керівники країн, компанії та звичайні люди, щоб убезпечити світ від «цифрової антиутопії» та позбавити інтернет від політичних маніпуляцій, фейкових новин і порушень конфіденційності. Також у ньому конкретний план дій з 72 пунктів.

Створення цього «контракту» ініціювала заснована Бернерсом-Лі некомерційна організація World Wide Web Foundation, а до розробки та обґрунтування цих принципів залучали близько 80 експертів. Зараз ініціативу вже підтримали понад 150 організацій та компаній, серед них Microsoft, Facebook Google, Reddit, а також уряди Німеччини, Франції та Гани.

Як пише The Verge, однією з передумов до створення «контракту» стала критика Facebook і Google через їхній всеохопний збір персональних даних та способи збору цієї інформації. Приєднанням до проєкту корпорації зобов'язалися поважати конфіденційність і особисті дані людей. Якщо компанії та інші підписанти не продемонструють зусилля та роботу для досягнення цілей, прописаних у документі, їх виключать з «контракту».

Крім теоретичних засад розробники «контракту» працюють над інструментом, який допоможе залучати компанії та державних діячів до відповідальності за порушення його правил.

До чого закликає «Контракт для інтернету»?

Для урядів:

Забезпечте кожному доступ до інтернету. Щоб будь-хто, незалежно від того, хто це і де живе, міг/могла виходити в мережу.

Зберігайте весь інтернет повністю доступним, завжди. Щоб нікого не могли позбавити права на повний доступ в інтернет.

Поважайте основоположні права людини на конфіденційність і захист даних. Щоб усі могли користуватися інтернетом вільно, безпечно і без страху.

Для компаній:

Зробіть інтернет недорогим і доступним для всіх. Щоб ніхто не був відрізаним від користування та формування інтернету.

Поважайте і захищайте конфіденційність і особисті дані людей для створення довіри в інтернеті. Щоб люди могли контролювати своє життя в інтернеті, робити чіткий і осмислений вибір щодо своїх даних і конфіденційності.

Розробляйте технології, які підтримують краще в людях і кидають виклик гіршому. Щоб інтернет був суспільним благом, де насамперед важливі люди.

Для звичайних користувачів:

Будьте творцями і співавторами в мережі. Щоб в інтернеті був різноманітний контент для всіх.

Створюйте згуртовані спільноти, які поважають цивілізований діалог і людську гідність. Щоб кожен відчував, що в інтернеті він в безпеці і йому тут раді.

Боріться за свободу і відкритість в мережі. Щоб інтернет залишився відкритим і глобальним суспільним ресурсом для людей по всьому світу, сьогодні і в майбутньому.

Під час свого виступу до 30 річниці після появи всесвітньої мережі Тім Берненс-Лі застерігав, що перед інтернетом стоять три глобальні проблеми:

зловмисні дії хакерів, зокрема й за сприяння державних структур,

рекламні моделі, що заохочують клікбейт і поширення дезінформації,

ворожий тон і низька якість онлайн-дискусії.

У своїй колонці, опублікованій на The New York Times 25 листопада, Бернерс-Лі зазначив, що створюючи веб, він інакше уявляв собі майбутнє і роль його винаходу в ньому. Він сподівався, що люди використовуватимуть інтернет з користю і будуть створювати проекти на кшталт Wikipedia, OpenStreetMap та програмне забезпечення з відкритим кодом. Однак натомість у мережі нав'язують забобони, ненависть і дезінформацію, які руйнують спільноти й підривають демократію.

— Інтернет використовують, щоб красти особисті дані, щоб залякувати і погрожувати, а погані люди підривають демократію за допомогою хитрих цифрових тактик. Використання таргетованої політичної реклами перед президентськими виборами 2020 року в США і під час виборів в інших країнах знову може підірвати обізнаність виборців і перешкодити їм зробити вибір, – зазначив винахідник.

— Ми перебуваємо в точці неповернення. Від нашої реакції на ці зловживання залежить, чи виправдає мережа свій потенціал як глобальна сила, що несе добро, чи призведе нас до цифрової антиутопії, – наголосив він.

Бернерс-Лі переконаний, що мережа потребує радикального втручання з боку тих, хто має владу над її майбутнім. Це уряди, які можуть регулювати і видавати закони; компанії, які розробляють продукти; громадянське суспільство та активісти, які залучають до відповіді можновладців; і кожен користувач, який взаємодіє з іншими в інтернеті.

— Ми створи план дій, як поліпшити ситуацію. Але нічого не вийде, якщо ми всі не візьмемо на себе відповідальність. Уряди повинні посилити закони, компанії повинні більше робити для того, щоб права людини та демократія були вище, ніж бажання заробляти, – пише Сontract for the Web у своєму блозі.

Уряди повинні припинити звинувачувати платформи в бездіяльності захищати права своїх громадян в інтернеті за допомогою ефективного регулювання та правозастосування. А компанії повинні дивитися далі результатів наступного звітного періоду і розуміти, що довгостроковий успіх означає створення продуктів, які корисні для суспільства і яким люди можуть довіряти, каже Бернерс-Лі.

Наприклад, у контракті є заклик до урядів оприлюднювати публічні реєстри даних, аби громадяни розуміли, як використовують їхню персональну інформацію.

— Якщо уряди де нашими даними з приватними компаніями або купують ці дані у них, ми маємо право знати про це і вживати заходів», — каже винахідник глобальної мережі.

Також у «контракті» є способи усунути стимули, які сприяють клікбейту або поширенню дезінформації.

— Таргетована політична реклама дає партіям можливість підірвати суспільну дискусію. Необхідно, щоб платформи відкрили свої «чорні ящики» і показали, як вони мінімізують або усувають ризики, які їх продукти являють для суспільства. На мій погляд, уряду повинні негайно заборонити таргетовану політичну рекламу, щоб відновити довіру до суспільної дискусії, – зазначає Бернерс-Лі.

Крім того, у «контракті» пропонують конкретні дії щодо усунення негативних наслідків розробки додатків або іншого програмного забезпечення.

— Наприклад, чому жінки, які використовують додаток для пробіжок, тепер змушені перейматися через те, що їхні маршрути за замовчуванням доступні іншим користувачам? Можливо, тому що розробники програми не думали про потреби жінок в безпеці. Нам потрібен значно різноманітніший персонал в IT-компаніях, щоб їхня продукція відповідала потребам всіх груп населення. І компанії повинні випускати звіти, які переконливо показували б їхній прогрес в досягненні цілей різноманіття, – каже творець інтернету.

Бернерс-Лі переконаний, що всі ми повинні використовувати «Контракт для інтернету» для боротьби за глобальну мережу, яку ми хочемо, щоб зробити онлайн-світ гідним того, щоб в ньому хотілося жити.

                                                                                                                                                                                                                 

                                                                                                                                                                                                      Вікторія Бега «Громадське»

Новости

9 декабря 2019
8 декабря 2019