15 липня на український ринок офіційно зайшов музичний сервіс Spotify. Розповідаємо, чим він особливий і чому багато хто чекав його запуску в Україні вже кілька років.
Як змінити музичну індустрію
Spotify – це шведський стрімінговий музичний сервіс, який запустився ще у 2008 році і з часом суттєво змінив правила гри в музичній індустрії.
Розробники Spotify дали користувачам таку очевидну сьогодні, але дуже неочевидну 12 років тому можливість: за відносно недорогу підписку легально слухати музику онлайн. Завантажувати файли на свій пристрій стало не потрібно – так само, як купувати окремий альбом чи пісню.
Просто платіть декілька доларів на місяць і отримуйте необмежений доступ одразу до мільйонів композицій.
Коли Spotify тільки виходив на ринок, засновник Apple Стів Джобс пророкував сервісу та закладеній у ньому бізнес-моделі провал – кому, мовляв, потрібна музика «в оренду». Як і чимало інших критиків ідеї, Джобс сильно помилився.
Сьогодні аналогічних сервісів – чимало. У 2015 році Apple запустила власний – Apple Music – і тепер намагається надолужити втрачений час.
За кількістю платних підписників Spotify наразі в світових лідерах - навіть при тому, що в багатьох країнах він досі недоступний. Аудиторія сервісу наразі складає понад 130 мільйонів користувачів (ще понад 100 мільйонів користуються безкоштовною версією).
В Apple Music, приміром, – близько 60 мільйонів платних підписників, у Amazon Music, яка слідує далі, – 55 мільйонів.
Фактично, засновники Spotify, які зараз є доларовими мільярдерами, першими усвідомили перспективи й реалізували механізм легального прослуховування музики онлайн.
Тепер стрімінгові сервіси поступово витісняють практику інтернет-піратства, яка почала процвітати у 2000-х і через яку музичній індустрії тоді нерідко пророкували крах.
Звісно, піратство нікуди не поділося й сьогодні, але з'ясувалося, що принаймні частина людей все ж готові від нього відмовитися і платити за легальне споживання музики – якщо запропонувати їм зручний сервіс та відносно доступні тарифи.
За оцінками компанії FutureSource Consulting, вже у 2023 році саме на стрімінгові сервіси припадатиме до 90% від усіх музичних покупок користувачів.
Чим Spotify відрізняється від інших сервісів?
За великим рахунком, всі сучасні стрімінгові музичні сервіси працюють за одним і тим самим принципом, і який із сервісів з'явився на світ першим - для кінцевого користувача не так вже й важливо.
Який із них кращий? Суперечок в інтернеті вистачає, але зрештою все впирається у вподобання кожної конкретної людини. Тому краще спробувати декілька і обрати той, який підійде саме вам.
Поширеною є думка, що якщо ви слухаєте музику лише час від часу і ваші музичні смаки не надто вибагливі, то суттєвої різниці в функціоналі різних стрімінгових сервісів ви, ймовірно, не помітите.
Натомість про Spotify кажуть, що це хороший вибір для тих, хто слухає багато музики і кому важливо весь час знаходити нових виконавців в улюблених жанрах.
Користувачі Spotify переконані, що його головна перевага – це алгоритми індивідуальних рекомендацій, які, на їхню думку, працюють набагато краще й точніше, ніж в інших сервісах: штучний інтелект вдало пропонує нову музику згідно з вашими вподобаннями - до того ж не лише популярних виконавців, а й тих, про яких ви раніше могли навіть не чути.
Ще один плюс Spotify - величезна спільнота користувачів, які регулярно створюють авторські підбірки по різних жанрах та темах. Зараз на Spotify – понад 4 мільярди таких плейлистів.
Відрізнятися можуть і медіатеки різних сервісів. Приміром, іноді користувачі жаліються, що не можуть знайти тих чи інших виконавців у Apple Music чи Amazon Music, а в Spotify вони є. Але буває і навпаки, коли того чи іншого виконавця не знаходять у Spotify.
Насправді стрімінгові сервіси регулярно оновлюють свої медіатеки, додаючи в них тисячі композицій щодня. Тому не виключено, що поява в них того чи іншого виконавця чи пісні – лише питання часу.
В цілому можливості усіх стрімінгових сервісів дуже подібні і унікальних функцій не має ніхто. А якщо такі й з'являються, то ненадовго: їх швидко переймають конкуренти.
Довгий шлях в Україну
Прихід великих іноземних компаній на український ринок завжди стає подією – так само було, приміром, у випадках з Uber та Ikea. Spotify – не виключення: багато хто чекав на його запуск в Україні вже не перший рік.
Час від часу ЗМІ публікували чутки про те, що сервіс ось-ось стане доступним для українців. Але «ось-ось» щоразу відкладалося.
Деякі фахівці припускали, що компанія просто не вважає український ринок достатньо перспективним.
Насправді користуватися Spotify з України можна було й раніше, але для цього доводилося« «заморочитися»: зареєструвати американський Apple ID, прив'язаний до поштової адреси в США, і час від часу заходити в додаток через VPN.
Тепер все змінилося: запуск Spotify в Україні з 15 липня підтвердився офіційно.
Одночасно компанія вийшла на ринки ще 12 країн: зокрема в Росію, Білорусь, Сербію, Хорватію і Казахстан.
Скільки коштує підписка
Spotify працює на більшості популярних платформ - його можна встановити як на смартфон, так і на комп'ютер.
На відміну від деяких інших сервісів, користуватися Spotify можна й безкоштовно. Але тоді користувачі матимуть справу з низкою незручностей:
- час від часу доведеться слухати рекламні вставки між піснями
- музика звучатиме в дещо нижчій якості
- не можна увімкнути конкретну пісню: програється лише альбом чи підбірка, порядок відтворення пісень міксується у довільному порядку
Щоб позбутися цих обмежень, доведеться купити платну підписку - її вартість залежить від країни.
Для українців звичайний преміум-акаунт коштує $4,99 на місяць (перший місяць доступ до преміум-функцій безкоштовний).
У США, приміром, за нього довелося б заплатити удвічі більше - $12,99, а на Філіппінах - удвічі менше: $2,5.
Spotify пропонує для українських користувачів ще кілька варіантів підписок:
- Premium Duo за $6,49 на місяць - для двох людей
- Сімейний преміум-акаунт за $7,99 на місяць дозволяє створити до шести акаунтів
- Студентський акаунт. Він коштує $2,49 на місяць
Джерело: ВВС