Перші роки життя формують основу всіх подальших умінь і поведінкових навичок дитини. Саме в цей період мозок працює найбільш активно, а діти найкраще вчаться через гру, взаємодію та живе спілкування. Тому так важливо, аби кожен малюк потрапляв у середовище, яке підтримує його розвиток і відкриває можливості для навчання. Саме таку роль виконують дитячі садочки, де дітям — у тому числі тим, хто має особливі освітні потреби — допомагають розвивати основні навички та впевненість у собі. Зокрема, в одному з дитсадків Центрального району Миколаєва триває робота з інклюзивного навчання діточок.
Про це ідеться в сюжеті ТРК МАРТ.
- Шлях дошкільного закладу до створення інклюзивного просторового середовища розпочався у 2017 році. У грудні 2017 року до нас звернулися батьки нашого вихованця та надали висновок ІРЦ про те, що дитина потребує особливих умов та підходів до виховання. Саме тоді розпочався цей шлях. Перше питання, яке постало перед колективом закладу, — створення розвивального середовища для дітей з особливими освітніми потребами, — розповіла директорка закладу дошкільної освіти Олена Іванівна.
Тоді, заклад прийняв першу дитину з особливими освітніми потребами. Сьогодні ж у садочку виховується 17 таких дітей у 7 групах, для них створили спеціальні умови, аби малеча почувалася комфортно під час освітнього процесу.
- Ми почали потроху збирати та створювати розвивальне середовище. Першим кроком стало облаштування ресурсної кімнати. Ресурсна кімната, в якій ми зараз знаходимося, створювалася протягом року, адже необхідне обладнання, атрибути та ігри відрізняються від тих, що використовуються в організації навчального процесу для дітей, — зазначила Олена Іванівна.
Тож тепер у дитсадку є повністю обладнаний простір під потреби вихованців, які мають особливі освітні потреби. Це дає змогу діткам навчатися на рівні з іншими однолітками, та при цьому мати індивідуальні заняття із фахівцями.
- Як тільки дитина зараховується до інклюзивної групи, одразу формується команда супроводу. До неї входять вихователь дитини, асистент вихователя, логопед, практичний психолог та батьки дитини. До речі, в нашому дошкільному закладі є одна дитина, яку супроводжує асистент, і він також є членом команди супроводу, — зазначила директорка дитячого садка.
Перед початком освітнього процесу для кожної дитини розробляється індивідуальна програма розвитку згідно висновку інклюзивно-ресурсного центру. Вона складається з розкладу та плану роботи з такими дітьми.
- Майже у всіх дітей рекомендовано по дві години на тиждень занять відповідних категорій педагогів. Решту часу вони проводять у групі дошкільного закладу, тобто не ізольовані від інших дітей. Вони займаються за програмою дитини, за якою працюють усі діти закладу, а додатково — з фахівцями, про яких ми вже згадували, — зазначила Олена Іванівна.
Так, дітки відвідують індивідуальні заняття із практичним психологом та логопедом. Зокрема, робота з фахівцями відбувається відповідно до особистих потреб та рівня розвитку дитини, розповідає вчителька-логопединя закладу Аліна Василівна.
- Для дітей, які ще не мають мовлення, ми працюємо над розвитком домовлених навичок. Коли з’являються перші звуки та склади слів, переходимо до мовленнєвих навичок: артикуляційних вправ, дихальних вправ, вчимо дітей правильно дмухати та працюємо над постановкою звуків, — розповіла вчителька-логопединя.
Також логопединя допомагає дітям автоматизувати ці звуки в складах, словах та реченнях, а далі вони працюють над граматичними категоріями.
- Якщо рівень розвитку дитини дозволяє, ми переходимо до формування зв’язного мовлення. Тоді працюємо з логопедичними казочками та повністю вводимо необхідні звуки у зв’язне мовлення, — пояснила Аліна Василівна.
Ця робота нелегка, адже передбачає чимало зусиль та етапів роботи, однак коли ти бачиш успіхи дітей, розумієш, що це того варте, каже Аліна Василівна.
- Я дуже люблю дітей. Особливо тих, які навчаються за інклюзивною формою — вони чесні, світлі, вчать нас терпінню і допомагають у складний час посміхнутися, відволіктися та порадіти, — розповіла вчителька.
Тож головна мета інклюзивної освіти — забезпечити дітям з особливими потребами однакові можливості для якісного навчання й розвитку, а також створити умови, у яких вони зможуть упевнено взаємодіяти з однолітками та поступово інтегруватися в суспільство. Це не лише про навчання, а й про підтримку, прийняття та формування середовища, де кожна дитина відчуває себе цінною й потрібною. І саме тут, у цьому садочку, за допомогою фахівців, які щиро бажають підтримати кожну дитину і закладається такий фундамент.
